Thursday, March 31, 2011

Info Islam & sains

     Letih der pg nie,bikin hot je..marah nie...mujur aku ada hubby yg sgt best (mr zanisya), i luv u dd,so terubt la ckt rs HOT nie..Sessi mengemas meja yg berseph bagai nie, then terjmpa la artikel nie..best gak la,just 4 tmbhkan knowlegde jerk..Jom bace

ISLAM & SAINS

Doktor memulakan syarahannya dengan membewa para hadirin memikirkan sejenak dgn hadith yg meaningnye sedikit sebyk " Dalam diri-diri kamu ada kebesaran Allah swt". Doktor itu menyuruh kita melihat kedua tapak tangan dan tgok garis2 di tapak tgn kt. Ce tok,ce tgok kt tgn korg 2,tgn kiri menunjukkan angka 8 dan 1 dalam bhsa arab dan 1 dan 8 tgn kanan membwa jumlah 81 + 18 = 99 iaitu bilangan nama Allah (asmaul husna),sungguh menakjubkan..

Antara kandungan syarahannya secara ringkas la :
1 ) Cara makan, kenapa kita gunakan tgn? Mengikut cara Rasulullah s.a.w beliau akan menggaulkan lauk dan nasi dgn tgn kanannya dan kemudian membiarkan sebntar, lalu Rasulullah s.a.w akan mengmbil sdikt  garam menggunakan jari kecilnye (jari kelingking), lalu Rasulullah s.a.w menghisap garam itu. Kemudian barulah baginda makan.
             U know y? sbb kedua2 belah tgn kite nie mengeluarkan 3 enzim, tetapi konstentrasi di tgn kanan   kurang sedikit dr yg kiri. Ini adalah kerana enzim yg ada di tgn kanan itu merupakan enzim yg dapat menolong proses penghdman (digestion), ia merupakan d first process of digestion.



            Kenapa  garam? kerana garam adalah sumber mineral dari tanah yg diperlukan oleh bdn kite. 2 cecah garam dr jari kite itu adalah sama dgn 1 liter air mineral. Kita berasal dr tanah maka lumrahnye bahan yg asal dr tanah inilah yg berkhasiat utk kita. Garam juga penawar plng mujarab bg keracunan, d first line of treatment for poisoning adalah dgn memberi Sodium Chloride, iaitu garam. Dan ia juga dpt menghalang sihir dan makluk2 halus yg ingin menggangu manusia..

2) Cara Rasulullah s.a.w mengunyah - Rasulullah akan mengunyah sebnyk 40 kali utk membiarkan makana itu betul-betul lumat agar perut kita senang memproseskan makanan itu.

3) Membaca Basmalah (Bismillah). Membace Basmalah sblm makan utk mengelakkan penyakit, kerana bakteria dan racun ada membuat perjanjian dgn Allah s.w.t, apabila Basmalah dibaca maka bakteria akan  musnah dari sumber makanan itu.




4) Cara Rasulullah s.a.w minum air.
    Janganlah kita minum berdiri walaupun ia makruh tetapi ia makruh yg menghampiri kepada Haram. Jgn kita minum dr bekas yg besar dan jgn bernafas sdng kita minum. Kerana apabila kita minum dr bekas yg besar, lumrahnya kita akan meneguk air dan dlm proses minum itu, kita tentu akan bernafas dan menghmbuskan nafas dari hidung kita. Kerana apabila kita hembus, kita akan mengeluarkan CO2 iaitu Carbon Dioxide, yg apabila bercampur dgn H2O akan menjadi H2CO3 iaitu sama dgn cuka, menyebabkan minuman akan menjadi acidic..secara kimianye CO2 + H2is in equilibrium with H2CO3..
    
    Cara minum, seteguk bernafas, seteguk bernafas sehingga habis...so,jgnla minum pki jug ye..hehe


    ...selamat membaca...


       
                                                                                                           


           

No comments:

Post a Comment